Omega 3 olie

Fiskeolier er omega-3 fedtsyrer.
Brug ikke omega-3 hvis du indtager blodfortyndende medicin eller skal opereres. (Omega-3 har en blodfortyndende effekt).
Det er livsnødvendige fedtstoffer, og de skal tilføres som tilskud eller fra kosten. Stabiliserer hjerterytmen (lavere risiko for hjerterytmeforstyrrelser), udvider blodkarrene (blodtrykket falder), modvirker blodets sammenklumpning (sænker faren for blodpropper), dæmper betændelse og irritation (virker anti-inflammatorisk, modvirker åreforkalkning, dæmper smerter).
Omega-3 antages at nedsætte risikoen for eller lindre mange sygdomme, især dem der involverer inflammation (betændelse og irritation). Omega-3 fedtsyren DHA udgør 20 procent af hjernens fedtstoffer og er vigtig både for hjernens opbygning og funktion, herunder for humør og hukommelse.

Kilder: Fede fisk, skaldyr, makrel, ål, laks, hellefisk, sild, sardin, regnbueørred og visse plantefødevarer. Danske spisevaner giver os typisk 8-10 gange flere omega-6 end omega-3, fordi især færdigretter og halvfabrikata er fyldt med planteolie. Samtidig spiser vi færre fisk og dyr fra friland end tidligere. Ideelt set burde vi kun få 2-4 gange mere omega-6 end omega-3. Som følge heraf er typiske danske spisevaner inflammatoriske (fremmer betændelse), hvilket antages at forårsage eller forværre en række sygdomme og skavanker. Sunde kostvaner retter op på kostens skæve forhold mellem omega-3 og omega-6, primært ved at spise flere fisk, flere naturlige fødevarer, samt holde igen med industriproducerede fødevarer af tvivlsom kvalitet.

Anbefalet daglig dosis: 600-1.000 mg omega-3. Det svarer til at spise fed fisk to gange om ugen. Kosttilskud, der indeholder ALA (alfa-linolen-syre) i stedet for EPA og DHA, skal tages i så stor dosis for at opnå effekt, at kalorieindtaget bliver meget højt. Baggrunden er, at kun 4 -15 procent af ALA omdannes til egentlige fiskeolier. Dette faktum fremgår imidlertid ikke af teksten på pakningen.

Terapidosis: For at opnå en egentlig anti-inflammatorisk effekt, eksempelvis dæmpe gigtsmerter, skal man indtage en højere dagsdosis på mindst 2.400 mg omega-3.